Kiállítás és könyvbemutató
Festmények, rajzok, fényképek, dokumentumok, hangfelvételek és videók
Weininger Andor (1899–1986) 1921 és 1928 között tanult a Bauhausban: ezekben az években tervezett Gömbszínháza és Gépesített színpadi revüje a 20. század legfontosabb és legújszerűbb színháztervei közé tartozik. A valódi vagy metaforikus színpad központi szerepet játszott Weininger sokoldalú művészeti tevékenységében, amely felölelte a festészetet, szobrászatot, díszlet- és jelmeztervezést, színházak utópisztikus terveit, a színpadi és zenei előadó-művészetet. Művei megtalálhatók az Egyesült Államok, Németország, Hollandia, Kanada és Magyarország jelentős múzeumaiban.
A kiállítás húsz festményt és vázlatot mutat be az életmű legtöbb korszakából – amelyeket Körner András több évtizedes barátságuk során kapott a Weininger házaspártól –, és a húszas–harmincas években készült sok fotó segítségével felidézi Weininger színháztervezői, színpadi előadói és zenekarvezetői tevékenységét is. A kiállításlátogató meghallgathatja Weininger eddig kiadatlan hangfelvételeit, amelyeken az általa 1924-ben alapított Bauhaus-zenekar műsorából zongorázik, és a repertoárról beszél, továbbá megtekintheti az Oskar Schlemmer rekonstruált Bauhaus-táncainak 1980-as évekbeli, New-York-i előadásáról készült videofelvételeket. Weininger, az 1926-os és 27-es ősbemutatók résztvevője tanácsadóként működött közre a rekonstrukciós munkában.
Körner áprilisban magyarul is megjelenő Weininger Andor színpadai című monográfiája bőven idéz a művész nagyrészt kiadatlan visszaemlékezéseiből, amelyekben Weininger beszámol a 20. század legjelentősebb művészeti iskolájának mindennapi életéről és az ott tanító híres művészekről: Kandinszkijról, Kleeről, Schlemmerről és Moholy-Nagyról. A könyvhöz mellékelt két CD-n első ízben hallható hangfelvétel a híres Bauhaus-zenekar új utakat nyitó repertoárjáról.

Paintings, Drawings, Photos, Documents, Recordings, and Videos
Andor Weininger (1899-1986) studied at the Bauhaus between 1921 and 1928, and the designs he prepared during this time for the Spherical Theater and the Mechanical Stage Revue are some of the most important and radically new theater designs of the twentieth century. The real and metaphorical theater played a central role in Weininger’s multifaceted artistic activity, which encompassed painting, sculpture, stage and costume design, and utopian theater architecture, as well as stage and musical performances. His work can be found in the collections of many significant museums in the United States, Germany, Holland, Canada, and Hungary.
The exhibition offers an overview of Weininger’s art through the twenty paintings and sketches presented, works that András Koerner received from the Weiningers during his long friendship with them. Through a rich group of fascinating photos from the twenties and thirties, the exhibition also recreates Weininger’s activites as a theater designer, stage performer, and musician. The visitor can listen to Weininger’s previously unpublished piano performances of pieces from the repertoire of the Bauhaus Band, which he founded in 1924, and his spoken recollections of the band. In addition, the visitor can enjoy a video recording of a 1980s New York performance of Oskar Schlemmer’s reconstructed Bauhaus Dances. Weininger, a participant in the original 1926 and 1927 productions, acted as an adviser to the reconstructions.
Koerner’s recently published monograph, also called The Stages of Andor Weininger, quotes generously from the artist’s letters and taped recollections, so in addition to getting a detailed overview of the artist’s life and work, the reader can enjoy Weininger’s lively and frank account of life at the most important art school of the twentieth century and the famous artists he met there, including Kandinsky, Klee, Schlemmer, and Moholy-Nagy. The book also includes two CDs featuring never before published performances of pieces from the unusual repertoire of the famous Bauhaus Band.