Japán levelezőművészet Swierkiewicz Róbert kiállításán

Japán levelezőművészeti gyűjteményét és öt vásznát mutatja be Swierkiewicz Róbert, Munkácsy-díjas festőművész Hanszaku-kjó/Fél-merőkanál híd címmel szerdától a fővárosi Ráday utcai 2B Galériában.

(MTI) – Swierkiewicz Róbert elmondta, hogy régóta foglalkoztatja a keleti művészet, járt Dél-Japánban és sok művészbarátra tett szert, az 1980-as évektől nagy levelezést folytat velük. Ezekből jött össze a gyűjtemény. „Úgy vélem, hogy a levél a vizualitást is érinti és vannak a gyűjteményben rajzos levelek is, mintegy 40 művész írásaiból állítok ki egy csokorra valót” – jegyezte meg.

A kiállítás címéről, a Fél-merőkanál hídról elmagyarázta, hogy „ha elmész Japánba és meglátogatod az Eihei-dzsi (az örök béke temploma) kolostort, mielőtt bemész, egy kis hidat látsz, amit Hanszaku-kjónak hívnak, ez Fél-merőkanál hidat jelent. A kolostor lakója volt Dógen zendzsi (1200-1253), a japán zen mestere, aki ha vizet merített a patakból, mindig csak egy fél merőkanálnyit használt fel, a többit visszaöntötte a patakba. Ez a cselekvés a japán mentalitásra igencsak jellemző” – tette hozzá.

A japán művészek kiállított levelei között van Simamoto Sozo (Shozo Shimamoto), a japán fluxus art képviselőjéé és a Merzbow művésznevű, a japán zajzene atyjaként számon tartott zenészé, aki Budapesten többször játszott Pándi Balázs dobossal az A38 hajón. A művész barátja, Pócsi Ferenc elektromérnök, matematikus, szobrász a tárlatra mobilszobrot, egy pneumatikus gépezetet hoz.

Swierkiewicz Róbert a Balaton-felvidéken él az úgynevezett tanúhegyek: Badacsony, Szent György-hegy, Csobánc közelében, és a kiállításra öt olaj-vászon festménnyel készül, tájképekkel, amelyek „a horizont emelkedéséről szólnak”.

A festőre igen jellemző, hogy nagy rajongója a hőlégballonoknak. 1997-ben szerezte meg az első ballont, amely új, égbetörő felületet adott neki, hogy barátai nevét arra följegyezze. Megvallotta, hogy rendszeresen elutazik Japánba az évenként megtartott Saga Nemzetközi Hőlégballon fesztiválra, mert maga a színes látvány is teljesen magával ragadja.

A kiállítás megnyitóján levetítik Szemző Tibor zeneszerző, előadóművész A túlpart című, 1998-ban készült 20 perces filmjét, amely – elmondása szerint – hatásában Az élet vendége – Csoma-legendárium című nagyjátékfilmje előzményének tekinthető. A 90-es évek közepén meghívták Japánba a Kortárs zene Magyarországon című programba. Három héten át lakott Tokióban és végig a Wadabori parkot filmezte. Ez a japán főváros legnagyobb pihenőhelye tóval, több egzotikus madárfajjal és folyó is átszeli. A kísérleti filmhez először a zene volt meg, ihletője a Kannon japán istennő tiszteletére rendezett vallási szertartás zenéje. A filmet koncerten és moziban is bemutatták – tette hozzá Szemző Tibor.

Az ő alkotásán kívül láthatja a megnyitó közönsége Kavamura Juki (Yuki Kawamura) kilenc rövidfilmjét, köztük a sagai hőlégballon fesztivál képeit..

2012. július 21.