Felakasztott kiállítás

A galériát egy Bécsi úti bérházban nyitották meg


Geoffrey Hendricks (kép: Népszabadság ” Domaniczky Tivadar)


A II. Nemzetközi Vállfakiállítás ” impozáns elnevezése ellenére ” nem soktermes mamuttárlat, díszes katalógussal, hanem a muskátlis bérházgangról nyíló 2B Galéria kétszobányi anyaga. Amerikai, argentin, dán, dél-afrikai, japán, magyar, német, olasz, Puerto Ricó-i és török művészek vállfa ihlette alkotásai, amelyeket a galéria egyik tulajdonosa, a New Yorkban élő képzőművész, Böröcz András gyűjtött össze és küldött Budapestre.

A tisztítókban használatos fém meg műanyag ruhafogasok ihlették az évek óta New Yorkban élő magyar képzőművészt, Böröcz Andrást, hogy meghirdesse a vállfaakciót. A Magyarországon a hetvenes évek végén különösen népszerű irányzathoz, a mail arthoz hasonlóan csak annyit tett: elhintette művészkörökben a kulcsszót ” szabad kezet engedve az alkotóknak technikában, anyagban, ötletben. Amerikaiak, argentinok, dánok, dél-afrikaiak, japánok, magyarok, németek, olaszok, Puerto Ricó-iak és törökök jelentkeztek a legváltozatosabb drótból csavart, műanyag és karton vállfákkal. A legsikerültebb darabokat saját ” merített papírral bevont és humoros grafikákkal telerajzolt ” alkotásaival együtt állította ki Böröcz az amerikai fővárosban.

Amikor testvérével, Lászlóval kitalálták, hogy Budapestre hozzák a vállfakollekció javát, nem morfondíroztak túl sokat azon, hol csomagolják ki az installációszerű műveket. 2002 februárjában ugyanis ketten nyitották meg a III. kerületi Bécsi út 86. szám alatti bérházban a 2B Galériát. Az amerikai küldemény tartalmát megtoldották további, magyar művészek ” például ef Zámbó István és fe Lugossy László ” munkáival.

Leginkább a vállfakiállítás eredeti ihletőjéhez, ruhatisztítóhoz hasonlít pillanatnyilag a lakásgaléria. A falakon, a plafonról és a szoba közepére tolt fogasállványokról becsomagolt, megfaragott, ruhába, gyöngybe, csipkébe, rojtba, művirágba, meg műanyagba vont, tollal, kővel díszített, mérleggé, fényképszárítóvá, dekoltázzsá alakított, napelemes és bébi-vállfák lógnak. Némelyik köpenyeket, öltönyöket és trikókat tart. Akad olyan installáció is, amelyben a fogas szinte jelentéktelen, a szem csak a rajta függő, plasztik kényszerzubbony földig érő „csóváit” látja. Szintén a Patyolatból ismert nejlon ruhavédő zacskókat használt alapanyagként készítője a tárlat legnagyobb művéhez. A műanyag tasakok aljában vér. Rajtuk ” a Top Clean és a Bio Clean feliratok mellett ” Néro, Napóleon, Hitler, Sztálin, Szaddám és Milosevics neve virít rőt vörösen. Az utolsón: kérdőjel.

Valaczkay Gabriella
2003. április 12.