Absztrakt rajzok amorf lényekről

Újabb kortárs képzőművészeti tárlattal jelentkezett a 2B Galéria a közelmúltban, Rejtőzködő rajzok címmel. A tárlaton első látásra zűrzavaros grafikahegyek fogadnak; különösebbnél különösebb, ceruzával, tussal vagy temperával papírra vitt ábrák zsúfolódtak össze a falakon. A Pán-Mezei grafikai gyűjteményből összeállított tárlatot legegyszerűbben az absztrakt szóval jellemezhetjük: geometriai formák, fekete-fehér tusmezők élénk színekkel kitöltve. Persze vannak könnyebben értelmezhető rajzok is, egyebek között El Kazovszkij Emeletes táncosnője,vagy Mednyánszky László Támaszkodója. A legérdekesebb rajzok közé tartoznak Nagy Sándor tanulmányai, mert amorf lények ábrázolásával próbálkozott.


Kádár Béla

A tárlat kusza válogatás benyomását kelti, elvégre két ember, Mezei – írói nevén Pán – Imre és fia – a gyűjtést még ma is folytató – Mezei Gábor munkája nyomán állt össze. Az idősebb Mezei a húszas években ismerkedett meg Kassák Lajossal, a grafikai gyűjtemény születése a harmincas évekre tehető. Mezei Imre a legjobb művészektől vásárolt, de mivel sok pénze sosem volt, nem gyengébb alkotóktól vett festményeket, hanem a legjobb kortársaktól grafikát. Így láthatjuk most a 2B-ben például Joan Miró Litográfia, Pablo Picasso Torreádor, Anna Margit Táncosnő, Kassák Lajos Zöld-fekete szerigráfia című művét. Miután az idősebb Mezei 1857-ben elhagyta Magyarországot, az apa Párizsban, fia pedig itthon folytatta a gyűjtést.
A 2B tárlata igazi ínyencfalat a geometrikus absztrakt művészet kedvelőinek, de valójában csak középhaladóknak ajánlható, mert ha ötletszerűen az utcáról lépünk be, félő, hogy elveszünk a grafikák erdejében.
zsz

2007. február 19.