A Medve és a Baksa

Soós család a 2B Galériában

A Nagybányán felnőtt Medve András szobrászművész nevét kevesen ismerik itthon, nem úgy Németországban, ahol a legjobb kortársak között tartják számon a bonni Erhard Klein Galéria művészét, aki 1971 óta él Düsseldorfban. Ahogy írják róla: „Rajzaira és művészetére a közvetlen hangvétel, a mesélőkedv, a nyers megfogalmazás mód, a látszólagos szabadon hagyott ügyetlenség vagy naivitás a jellemző.” Az ő nevéhez fűződik a Frankfurt am Maini Dresdener Bank páncéltermében, 248 darab 12.5 kilogramm aranyrúdból összerakott Arany Kutya, amit ott és akkor csak az őrök láthattak eredetiben, persze az eseményt fotókkal dokumentálták. Az ötlet kihagyhatatlan volt, amikor Medve András egy berlini rendezvényen több művésszel együtt ajánlatott kapott, hogy csináljon valami olyat, amit egyébként az életben soha nem tudna összehozni, pénz nem számít. Aztán a bankban néhány napra leállt a munka és ipari kamerán át figyelték az Arany Kutya születését. De legalább ennyire, izgalmasak a felesége, a drezdai Művészeti Akadémián végzett, szintén szobrász Baksa-Soós Krisztina munkái is, aki figurális szobrászatot művel, mert, ahogy ő mondja, „engem csak az emberek érdekelnek. ” Folytatásként itt és most belekeverjük a történetbe a legendás Kex együttest, illetve annak frontemberét, Baksa – Soós János képzőművészt is, aki manapság Berlinben él és Prince January néven szignózza a műveit. A harmadik Baksa – Soós pedig Krisztina nagybátyja, György, aki az 1940 -es évek végétől szobrász restaurátorként dolgozott a Fővárosi Képtárban. Még egyet visszalépve az időben, a családi kiállítás ötödik szereplője Medve András édesanyja, a festőművész és grafikus Makkai Piroska, akit anno a kolozsvári Szépművészeti Főiskolára minden előképzettség nélkül, egyetlen rajza alapján vettek fel. Ez a családi kiállítás a 2B Galériában tehát az 1930-as évektől máig írja Erdélyen és Magyarországon át Németországig a kortárs képzőművészet egy fejezetét.

Medvedt Yvette
2015. szeptember 10.