Bartók bogarai ihlették a 2B Galéria tárlatát
Rácmolnár Sándor: Csend-gyűjtemény (részlet)
Az a jó a kortárs képzőművészetben, hogy nem kell sokat magyarázni. Mondjuk, hogy miért kell mezőségi bicskákkal népdalt szolmizálni, horgolt hangyákat atlétikapályán versenyeztetni, kottapapírból darázsgarázst építeni. Ráadásul úgy, hogy mindezt Bartók Béla egykori rovargyűjteménye inspirálta.
– Szeretünk beilleszkedni az állami ünnepségek sorozatába – vigyorog Böröcz László. A Ráday utcai 2B Galéria másik B-jével, Amerikában élő képzőművész bátyjával, Böröcz Andrással évek óta szerveznek kortárs képzőművészeti kiállításokat, direkt évfordulósokat is. Két éve Auschwitzból írt levelezőlapokkal, tavaly Sztálin-kiállítással jelentkeztek.
2006 Bartók-év is volt, gondolták, meg kéne ezt lovagolni valahogy. De hogy, mikor a népdalokhoz nem értenek, a bogárhangokról meg ugyan hallottak egyszer, hogy azokat is gyűjtötte Bartók, de mire beleélték magukat, kiderült: nem a hangot, magát a bogarat. Több ezret. Épp olyan akkurátusan pöttyözte ki velük tablóit, ahogy a kottákat hangjegyekkel.
Meglátta ezt a párhuzamot a 2Bben kiállító Hajagos Andrea és Várnagy Tibor is: fekete fonalból horgoltak óriás hangyákat, és ha innen nézzük, ötvonalas kottákba, ha onnan, futópályákra helyezték az élbolyt. A 2B napokban nyílt kiállítására hívott művészek feladata az volt ugyanis, készítsenek – lehetőleg mozgó – tárgyakat Bartók és bogarak témakörben.
Nem voltak restek. Senki sem választotta azt a nem túl elegáns megoldást, hogy valamely korábbi munkáját adta volna be Hommage a Bartók Béla címmel. Ez akadályokba is ütközött volna, mert közülük viszonylag keveseket ihlettek meg eddig a népdalok és a rovarok egyszerre.
A különleges felkérés tehát – úgy tűnik – mindenkiből a vállalkozó szellemet hozta elő.
Rácmolnár Sándor Csendgyűjteményét csillogó fekete lemezeken prezentálta. A bakelitről pillangóformákban maratta le a legfelső réteget, bár ne egyszerű lepkés pillangókra gondoljunk: inkább violinkulcsokból meg szünetjelekből kanyarítottakra. Az ázott lepkeszárnyak című munkánál viszont legyezőformában felszögelt pozdorjalapokra, a tücsöknél csikorgó faszerkentyűre, a kabócánál surrogó kereplőre, a hangyalesőnél kiherélt óradobozra.
Akinek pedig még soha nem jutott eszébe, hogy mezőségi bicskagyűjteményével lekottázza a Szánt a babám, csireg-csörög hej-haj, a járom kezdetű népdalt, az most ezt is megtette. Kinyithatós bicskái nyolcféle hajlásszöge nyolc különböző hangot jelöl. Ilyen módon egész könnyen lehet szolmizálni – jött rá Elekes Károly. Ráadásul a 81 darab kiskést (ennyi hangból áll a Csireg-csörög…) úgy komponálta egymás mellé, hogy az eredmény százlábúnak nézzen ki. Bogárkiállításról van szó elvégre.
Ezt az elvet szigorúan betartotta a Bori Bálint – Lábas Zoltán páros is, mert az igaz, hogy Darázs garázsuk teteje kottapapírból van, de az annak mélyén zümmögő, mágnesre tapadó gombostűsündisznó semmi mást nem szimbolizál, mint darázst. Garázsban.
Valaczkay Gabriella
2007. március 23.