PAPETRI WORKSHOPOK

A tavalyi sikeren felbuzdulva idén már egész éves programmal készülünk. A páros workshop-ok alkalmanként 1-1 grafikai és könyvkötészeti technikát tartalmaznak, tematikusan felfűzve. A tradicionális technikáktól kezdve, a modernebb ragasztómentes kötéseken keresztül, minden fontosabb lépését felöleljük a könyvkötészetnek, és ehhez jönnek még a különféle grafikai eljárások. A japán kötéstől a vászonkötésig, a cianotípiától a rézkarcig, szinte teljes tárházzal jelentkezünk. Tehát, június 1-től kéthetente Papetri workshop-ok a 2B Galériában. Nyári szünet azért lesz!

Május 18-án, szombaton bemutató órát tartunk azoknak, akik szívesen jönnének a workshop-okra, vagy bárkinek, akit kicsit közelebbről érdekel a manuális kötészet, az analóg grafika, vagy a Papetri paperworks sajátos világa. Bemutatkoznak a tanárok, a különböző technikák, lesz vetítés, és mindenből lesz mintadarab. Emellett süti, limó, jókedv, beszélgetés és early bird kedvezmény azoknak, akik aznap befizetnének. Akik valamilyen oknál fogva nem tudnának részt venni kurzusainkon, de ellenálhatatlan vágyat éreznek a könyvkötészet iránt, azok júniustól a Lúd Laborban (ez a Papetri saját műhelye és márkaboltja) alapanyagokat, eszközöket és recepteket is beszerezhetnek majd.

OKTATÓINK

Mónus Mimi – építőművész, a Papetri paperworks alapítója és tervezője, a Moholy – Nagy Művészeti Egyetem oktatója

Kara Dávid – képgrafikus, képzőművész – tanár, jelenleg fénytechnikával és kreatív médiaismeret módszertannal foglalkozik. A GYIK Műhely és a Közgazdasági Politechnikum tanára.

Somogyi Márk – könyvkötő, könyvrestaurátor, jelenleg a Northumbria University-n tanul megelőző műtárgyvédelmet. Könyvkötő kurzusai méltán népszerűek Budapesten.

Kiss Botond András– könyvműves, Lossonczy Tamás és Barcsay Jenő-díjas képgrafikus, képzőművész-tanár

Holló Szabó Réka – tervező grafikus, a Corvin rajziskola grafika képzésének vezetője, suminagashi szakértő

A kurzus résztvevői tanfolyam díjukkal a 2B Kulturális és Művészeti Alapítványt is támogatják.

05.18. Bemutató óra

06.01. 10:00 – 19:00

Keleti tradicionális tusfestés Kiss Botonddal, alap japánkötés Mónus Mimivel

A keleti tradicionális tusfestés több mint két évezredes múltra tekint vissza, a kalligráfiából fejlődött ki. Jellemző rá az üres és telitett képrészek harmóniába szervezése, a látvány hátterének finom sejtetése, a metaforikus egyszerűsítés, a formák könnyed gesztusos mozdulatokkal történő kialakítása, a lényeg megragadása a dolgok valóságos ábrázolása helyett. A tusfestés eszközeit hagyományosan „négy kincsnek” nevezték el, amelyek az ecset, a dörzstus, a dörzskő és a papír. A keleti művészetek, tusfestmények, fametszetek nagy hatással voltak az európai művészetre. A workshop-on a tus anyagának és kezelésmódjának megismerésére, elsajátítására nyílik lehetőség, a ritmus témakör vizuális megjelenítésének gondolatkörét bejárva.

A japán kötés a legrégebbi könyvkötészeti technikák egyike, az első fennmaradt darabok a 8. századból származnak. A technika nagyon egyszerű és tartós,  ezekből kettőt fogunk készíteni, egyet az alap technikával, a másiknál pedig lehetőség lesz egy egyedi varrásminta fejlesztésére. A workshop alatt sok lesz a kísérletezés, szeretnénk, ha a résztvevők megtalálnák a saját hangjukat a két technikában.

06.15. 10:00 – 19:00

Cianotípia Kiss Botonddal, flagbook Somogyi Márkkal

A cianotípia az egyik legrégebben felfedezett történeti fotóeljárás. Jellegzetes ciánkék színét két vasoxid, a vörösvérlúgsó és a ferroammóniumcitrát fényérzékeny keverékének elszíneződése adja. Ezzel az anyaggal nem csak a papír, de különböző textilek és a selyem is fényérzékenyíthető.

A kortárs könyvművészet egyik kiemelkedő innovátora, Hedi Kyle neve által fémjelzett „flag book” (zászló könyv) nagy előnye,  hogy számos lehetőséget ad  egymástól független illetve egymással összhangban értelmezhető grafikai felületek létrehozására. A többszörösen tagolt oldalak a térben szabadon, több irányban is mozgathatóak.  

06.29. 10:00 – 19:00

Pecsétmetszés és mozaik mintatervezés Kara Dávid grafikusművésszel, kopt kötés Somogyi Márkkal

A pecsétmetszés hasonló a linómetszéshez, de anyaga egy puhább és sokkal vastagabb gumilap. Gyorsan megmunkálható, présgép nélkül is nyomtatható. Kisebb anyagméret miatt ideális sorolható minták és érdekes ornamentikák nyomására. A workshop-on több színnyomású motívumokat és csempeszerű mozaik mintákat metszünk készülő könyvünk díszítésére.

A kopt kötéstípus az egyiptomi kopt keresztyénektől eredeztethető, a nyugati világban elterjedt, ívekből összefűzött és keménytáblával ellátott könyvtípus, a kódex legrégebbi ismert formája. A különleges, hímzésszerű, láncöltéses fűzés gerinclemez híján, egyszerre dekorációs és szerkezetileg funkcionális elem. Ez az egyik legizgalmasabb fűzési mód. Nem egyszerű, de a végeredmény mindig magáért beszél.

07.13. 10:00 – 19:00

Suminagashi Holló Szabó Rékával, ebru Kiss Botonddal

A suminagashi technikával dekorált papírok eredetileg csak a japán felsőosztály számára voltak elérhetőek és rendszerint hivatalos iratok és kalligrafált versek alapjaként voltak használatosak. Alapanyag palettáját és módszerét több száz évig titok övezte, ám a 15. századtól a technika terjedni kezdett és egy jelentős átalakulás után, már mint török márványozás, azaz ebru néven vált ismertté Európában. A suminagashi egyik fő jellegzetessége letisztult monokróm világa, melyet a tus pigmentjét adó koromnak köszönhet. A víz felszínén lebegő absztrakt tusmintázatok folyamatosan újabb és újabb struktúrákba rendeződnek, végtelen kísérletek tárházát kínálva számunkra. Az alapanyagok variációi és a festékformák alakítása ad lehetőséget a hihetetlenül részletgazdag és reprodukálhatatlan képek megalkotására.

A márványozás egy ázsiai eredetű papírfestési technika (suminagashi), amely európában főleg kötészeti felhasználása során terjedt el. Az ebru szó perzsául felhőt jelent, de a technika magyar neve is beszédes: a folyamat során természeti formákhoz, felhőhöz, vagy márvány erezethez hasonló mintákat hozunk létre, színes festékekkel. A technikával különleges térhatásokat érhetünk el, az elkészült lapokat akár grafikai alapnak is használhatjuk.

09.21. 10:00 – 19:00

Japán kötés Somogyi Márkkal, rézkarc Kara Dáviddal

09.07. 10:00 – 19:00

Belga kötés Kiss Botonddal, linómetszés Kara Dáviddal

10.05. 10:00 – 19:00

Long stich kötés Mónus Mimivel, monotípia Kiss Botonddal

A kötészet egy különleges, egyszerű, de nagyszerű, ragasztómentes kötés lesz, ahol magához a könyv borítójához varrjuk majd a belső könyvtestet. Így a könyv szerkezete kívülről is látható, előnye pedig, hogy a gerinc nagyon rugalmas, a könyv 360 fokban kinyitható lesz. Ez alkalommal egy keményfedeles verziót fogunk kipróbálni. Ennek a kötésnek az eredete még a 12. századi Németországba nyúlik vissza.

A monotípiát Giovanni Benedetto Castiglione itáliai festő és rézmetsző találta fel az 1640-es években. A monotípia egyszerre festői és grafikai technika. Az eredeti módszer szerint a képet egy csiszolt fém vagy üveglap felületére készítik, amelyből vonalakat, foltokat lehet visszatörölni, amelyet ezt követően papírlapra nyomtatnak. A festéket egészen festői módon, ecsettel is fel lehet vinni a hordozó felületre sok színt használva, de akár egyenletesen hengerelve is, amelyből rézkarc szerű vonalakat lehet visszaszedni. Ez a technika nagyon sok szabadságot biztosít a játékos alkotó munkához, sokféle felület és hatás érhető el általa. A workshop-on a hangsúly a technikában rejlő lehetőségek felfedezésén lesz, hogy mindenki megtalálhassa a számára legmegfelelőbb kifejezési módszereket.

10.19. 10:00 – 19:00

Szitanyomás és stencil Kara Dáviddal, vászonkötés Somogyi Márkkal

A szitanyomást a kínaiak találták fel a Song dinasztia alatt (900-as évek), a technika csak a 18. században honosodott meg Európában. Eredetileg fakeretre feszített hernyóselymet használtak, amit mára egy nagyon hasonló tulajdonságokkal bíró, de szintetikus anyag váltott fel. Napjainkban a képet erre a szintetikus anyagra egy fotóeljárásokhoz hasonló módszerrel hívják elő. A kép alkotóelemei a az eljárás során a festéket áteresztik, a hívott területek viszont teljesen vízhatlanná válnak, így nyomható a kép gyakorlatilag bármilyen síkfelületre, amin a festék megtapad. A workshop alatt az eredeti stenciles verziót próbáljuk ki, ahol a kép negatív és pozitív felületeit stencillel (papírból kivágott formákkal) fogjuk létrehozni. A délelőtt folyamán könyvkötő textilre nyomunk, amit délután a borítóra használunk majd fel a könyvhöz.

A vászon, mint borítóanyag a XIX. sz. első felében jelent meg és jól dekorálható felülete, valamint tartóssága máig az egyik legnépszerűbb borítóanyaggá avanzsálta. A foglalkozáson elkészítendő könyvtest szerkezete pedig a IV.sz-tól jelen lévő, ívekből összefűzött könyvtest típusának egy későbbi, továbbfejlesztett változata.