PAPETRI WORKSHOPOK – ŐSZ

Immár másodjára kerül megrendezésre a Papetri 6 alkalmas könyvkötő és grafikai kurzusa.
1-1 alkalomra és az egész kurzusra is lehet jelentkezni.

Újra indul a Papetri nagy sikerű workshop sorozata Mónus Mimi építőművésszel és Papetri tulajdonossal, Kara Dávid képgrafikussal, Somogyi Márk könyvkötő és könyvrestaurátorral valamint Sall Fanni könyvkötővel és képgrafikussal a 2B kortárs művészeti galériában. A 6 alkalmas kurzuson szeretnénk képet nyújtani a résztvevőknek nem csupán a könyvkészítésről, hanem olyan különböző borítón is alkalmazható technikák rejtelmeiről, mint a cianotípia, rézkarc, szitanyomás vagy a papírmárványozás. Célunk, hogy a résztvevők átfogó tudást kapjanak egy kihaló félben lévő gyönyörű szakmáról. Lesz japánkötés, tipikus Papetri féle keményborítós könyv, kopt könyv, belga és kódexkötés is. Ez azt jelenti, hogy minden szombaton két különböző 4 órás workshopot tartunk, amelyeket szorosan társítunk egymáshoz, a délelőtti grafikai technikák délután a kötészetnél felhasználásra kerülnek.
Kihasználva, hogy a kurzus egy művészeti galériában zajlik, így az utolsó alkalom estéjén pop-up kiállítást rendezünk az elkészült munkákból, amelyre mindenkit sok szeretettel várunk 2018. október 13-án 19:00 órakor.

Az oktatók és a helyszín:
Mónus Mimi – építőművész, a Papetri paperworks alapítója és tervezője, a Moholy – Nagy Művészeti Egyetem oktatója
Kara Dávid – képgrafikus, képzőművész – tanár, jelenleg fénytechnikával és kreatív médiaismeret módszertannal foglalkozik. A GYIK Műhely és a Közgazdasági Politechnikum tanára.
Somogyi Márk – könyvkötő, könyvrestaurátor, jelenleg a Northumbria University-n tanul megelőző műtárgyvédelmet. Könyvkötő kurzusai méltán népszerűek Budapesten.
Sall Fanni – könyvkötő és grafikus, a Nyimi Öko Közösség tagja. Jelenleg egy szakmai tudására alapuló helyi közösségi vállalkozás, a Rizoszféra könyvműhely elindításával tölti ideje nagy részét.

A 2B Galériát 2002-ben alapították a Böröcz testvérek. Témák, melyek köré kiállításaik leggyakrabban szerveződnek: emlékezet, holokauszt, identitás, kisebbségek, művészcsaládok. Programjaikkal korlátokat bontanak le, szokatlan fénytörésbe helyezve tradíciót és történelmi eseményeket. Vallják, hogy a kultúra fejlődésének egyik útja a műfajok közti átjárás megteremtésében, a művészetek és a tudományok határterületein létrejövő újszerű kísérletek integrálásában rejlik.
A kurzus résztvevői tanfolyam díjukkal a 2B Kulturális és Művészeti Alapítványt is támogatják.

szeptember 8. 10:00 – 18:00
Cianotípia és japánkötés, Mónus Mimivel

10 órától bemutatkozó előadást tartunk.
A kurzus során két ősi technika sajátítható el, a cianotípia és a japánkötés. A készülő könyvecskék egyedileg előhívott analóg fotógyűjtemények lesznek, ezért kifejezetten várjuk, hogy a résztevők elhozzák saját személyes tárgyaikat is, amelyeket lehetőség lesz előhívni és egy szép japán könyvbe lekötni.
A cianotípia az egyik legrégebben felfedezett történeti fotóeljárás. Jellegzetes ciánkék színét két vasoxid, a vörösvérlúgsó és a ferroammóniumcitrát fényérzékeny keverékének elszíneződése adja. Ezzel az anyaggal nem csak a papír, de különböző textilek és a selyem is fényérzékenyíthető. A folyamat nagyon látványos, aki szeretne kicsit betekinteni ebbe, nézze meg a következő videót:
https://www.youtube.com/watch?v=iuF4AMhCmI8&t=145s
A japán kötés a legrégebbi könyvkötészeti technikák egyike, a legrégebbi fennmaradt darabok a 8. századból származnak. A technika nagyon egyszerű és tartós, ezekből kettőt fogunk készíteni, egyet az alap technikával, a másiknál pedig lehetőség lesz egy egyedi varrásminta fejlesztésére. A workshop alatt sok lesz a kísérletezés, szeretnénk, ha a résztvevők megtalálnák a saját hangjukat a két technikában.


szeptember 15. 10:00 – 19:00
Long stich kötés, a’la Papetri – Linómetszés és pecsétkészítés
kötészet: Mónus Mimi
borító: Kara Dávid

A linómetszet magasnyomású sokszorosító grafikai eljárás, amely a 19. század végén jelent meg a nehezen kezelhető fametszet alternatívájaként. A speciális késekkel kimetszett nyomódúc présgéppel és pecsételőként is nyomtatható. A workshopon több színnyomású motívumokat és csempeszerű mozaik mintákat metszünk készülő könyvünk díszítésére.
A kötészet egy különleges, egyszerű, de nagyszerű, ragasztómentes eljárás, ahol magához a könyv borítójához varrjuk majd a belső könyvtestet. Így a könyv szerkezete kívülről is látható, előnye pedig, hogy a gerinc nagyon rugalmas, a könyv akár 360 fokban kinyitható. Ez alkalommal egy puhafedeles verziót fogunk kipróbálni. Ennek a kötésnek az eredete még a 12. századi Németországba nyúlik vissza.

szeptember 22. 10:00 – 19:00
Belga könyv és metszés festés Sall Fannival

A belga kötés (secret belgian stich) technikát az 1980-as évek közepén találta fel Anne Goy belga könyvkötő, célja pedig egy olyan könyvtípus létrehozása volt, ami technikailag és küllemre is hasonlít a japán könyvekhez, de masszívabb és síkra nyitható típus. A belga kötés lényege, hogy a könyv táblája és gerince fűzéssel kapcsolódik egymáshoz, a könyv ívei pedig ehhez a táblát és gerincet összetartó fűzéshez kapcsolódnak.
A könyv vágott élét díszítő céllal, és praktikus okból is festették: a színes felületen kevésbé látszik a használatból adódó szennyeződés. A workshopon a hagyományos eljárásnak egy egyszerűbb változatát fogjuk elkészíteni, de a résztvevők megismerkedhetnek mind az eredeti eljárással, mind pedig a technika történeti hátterével.

szeptember 29. 10:00 – 19:00
Papírmárványozás, azaz Ebru, és toldott nyílású vastaglapos könyv készítése Sall Fannival

A márványozás egy ázsiai eredetű papírfestési technika, amely Európában főleg kötészeti felhasználása során terjedt el. Az ebru szó perzsául felhőt jelent, de a technika magyar neve is beszédes: a folyamat során természeti formákhoz, felhőhöz, vagy márvány erezethez hasonló mintákat hozunk létre. A technikával különleges térhatásokat érhetünk el, az elkészült lapokat akár grafikai
alapnak is használhatjuk. A workshopon lehetőség lesz régi fotók, újságok felülfestésére, és így izgalmas képek létrehozására. Az elkészült munkák egy részét egy egyedi könyv díszítéséhez fogjuk felhasználni.
A toldott nyílású kötészet lehetővé teszi, hogy a könyv lapjai a használat során teljesen ki tudjanak nyílni, így kényelmesen lehet a könyvbe rajzolni és írni. Ha a nyílást megtoldjuk, vastagabb papírt is használhatunk, így ezen az alkalmon nagyobb grammsúlyú papírt használunk a könyv belíveihez.

október 5. 17:00 – 20:00 és október 6. 10:00 – 19:00
Rézkarc, Ex Libris és kopt könyvkötés Kara Dáviddal és Somogyi Márkkal.

Másfél napos kurzus, ahol minimális rajzi alapokat is oktatunk a rézkarcoláshoz.
Az ex libris valamilyen sokszorosított eljárással készített nyomat, amit a könyvek belső oldalára helyeztek, ezzel dokumentálva a könyv hovatartozását. A grafika lehetett a tulajdonos címere, emblémája, szimbóluma, egy jelmondat, mottó vagy akár idézet is. A workshop alatt az egyik legkifinomultabb mélynyomó eljárással, a rézkarcolás technikájával készítjük el saját könyvtárunk kincseinek ex librisét. Ez fogja díszíteni a kemény fedeles Papetri stílusú könyvecske borítóját.
A kopt kötés típusa, az egyiptomi kopt keresztényektől eredeztethető, a nyugati világban elterjedt, ívekből összefűzött és keménytáblával ellátott könyvtipus, a kódex legrégebbi ismert formája. A különleges, hímzésszerű láncöltéses fűzés gerinclemez híján, egyszerre dekorációs és szerkezetileg funkcionális elem. Ez az egyik legizgalmasabb fűzési mód. Nem egyszerű, de a végeredmény mindig magáért beszél.

október 13. 10:00 – 19:00
Szitanyomás, stencil és vászonkötött könyv készítése
Záró pop-up kiállítás – 19:00 – 21:00

A szitanyomást a kínaiak találták fel a Song dinasztia alatt (900-as évek), a technika azonban csak a 18. században honosodott meg Európában. Eredetileg fakeretre feszített selymet használtak, amit mára egy nagyon hasonló tulajdonságokkal bíró, de szintetikus anyag váltott fel. Napjainkban a képet erre a szintetikus anyagra egy fotóeljárásokhoz hasonló módszerrel hívják elő. A textil képalkotó elemei az eljárás után a festéket áteresztik, a hívott területek viszont teljesen vízhatlanná válnak, így nyomható a
kép gyakorlatilag bármilyen síkfelületre, amin a festék megtapad. A workshop alatt az eredeti stenciles verziót próbáljuk ki, ahol a kép negatív és pozitív felületeit papírból kivágott formákkal fogjuk létrehozni. A délelőtt folyamán könyvkötő textilre nyomunk, amit délután a borítóra használunk majd fel a könyvhöz.

Záró pop-up kiállítás