résztvevők: Ronen Eidelman, László Gergely, Laurent Mareschal, Tami Notsani, Simcha Shirman és Somogyvári Gergely
kurátor: Stenczer Sári
a kiállítást megnyitja: Aliza Bin-Noun Izrael állam nagykövete és dr. Gegesy Ferenc, Ferencváros polgármestere
A kiállítás a Ferencvárosi Fesztivál keretében valósul meg.
Mindennapjaink egyre inkább külső és belső ellenőrzési pontok között zajlanak. Rohamosan zsugorodnak a ténylegesen privát, megfigyelések nélkül használható életterek – az egész világon. A szabad akarat, választás és mozgás koordinátáinak meghatározottsága megannyi összetevő elemtől függ: történelmi, nemzeti, politikai, gazdasági, vallási és faji alapokon nyugvó határokkal szembesülünk. A keretek a legtöbbször előre determináltak. A 2B Galériába hat nemzetközi képzőművészt, az izraeli Ronen Eidelmant és Simcha Shirmant, a Franciaországban élő Laurent Mareschalt és Tami Notsanit valamint a magyar László Gergelyt és Somogyvári Gergelyt hívtuk meg, akik mindnyájan a megszokás, beletörődés és lemondás ellen kívánnak fellépni amikor két, végletekig ellenőrzött és halmozottan kérdéses helyzetben lévő társadalom – Izrael és Palesztina táj- és ember-képeivel szembesítenek minket. Személyes történeteiken és annak képi megformálásán keresztül ismételten elgondolkodtatnak az oly sokat vitatott, bibliai föld hordozta turbulenciákról. Ezek nehezen művelhető talaját a két nép párhuzamos, sokszor kibogozhatatlanul összefonódott történelme és ideológiai fogalmai adják. A bemutatott fotográfiák, videók és helyspecifikus installációk kortárs archeológiai leletekként foghatóak fel, melyek többek között eltemetett, vagy éppen hol szilárdan álló, hol elasztikusan változtó mesterségesen létrehozott frontokat és azok hatása alatt álló területeket „tárnak fel”. Leleteket, lenyomatokat láthatunk kiragadva az izraeli-palesztin panorámából, ezzel sürgetve a határ szó 21. századi újradefiniálását és túl ezen az ellenőrzött társadalmak szükséges kritikáját.
The internal and external frontiers, and the physical walls and obstacles continuously crossing the human living space (Lebensraum) define the organic borders of our everyday life, even in the theoretically open big metropolises. According to Paul Virilio, these are the “ultracities”, and two of the most striking examples of these speedy developing settlements are Paris, a focus of the immigration phenomenon, and Tel Aviv, one of the youngest big cities of the world, conversely, with its hundred years carries more stories and history than many other metropolitan areas. We invited four international artists to Budapest and asked them to reflect to the problem concerned, with the awareness of the sensitivity and deep understanding of their approach related to the interpretations of the simple looking word of “frontier” in the 21st century. Two of the artists live in Paris, Tami Notsani and Laurent Maréschal worked in Israel several times, and both were engaged in the mental and physical qualities and contours of the human living space. The subject of Tami Notsani’s photos is her native land, Eretz Israel, its fertility and its formation—the imprint of the human intervention as an archeological trace—, and the individuals, most of the time her family, living within that environment. Laurent Maréschal creates performances and site-specific installations, leading the human mind and body in a blithe way between the being and the sensing, and delicately evokes reflections on the existential level in the spectator. Our other two guests are from Israel, belonging to two different generations. Their diverse focus of interest and technique of expression means to illustrate the special situation of the nation of Israel in different ways. Eidelman completed his studies recently at the Public Art department of the illustrious university of the Weimar Bauhaus, and Simcha Shirman is a professor of the well known art university in Israel, the Bezalel. In the works of Shirman the parallels of human existence and landscape can be encoded. In his photos, videos and performances the relation of these two subjects is represented in a poetical, literary way, loaded with deep metaphors and multilayered connotations. The activity of the young artist, Eidelman, is based on the intervention of the public, and hence takes its form on the spot, in this way refuting the observer’s usual outsider status, breaking the invulnerable frontiers of pure perception. In Budapest, he is willing to build up a fictitious Peace Keeping Force, to reinforce the problems of growing racism and to show the importance of the conscious act of the citizen.