KINETIKUS KÉP / KINETIC IMAGE

közép-európai képzőművészek animációs filmjei

kiállítás, kerekasztal és workshop

a kiállítást megnyitja Iványi-Bitter Brigitta

kurátor: Rózsás Lívia

kiállítók: David Možný (CZ), Frantisek Skála (CZ), Robert Seidel (DE), Lutz Dammbeck (DE), Háy Ágnes, Waliczky Tamás, Stefan és Franciszka Themerson (PL), Piotr Bosacki (PL), Daniela Krajčová (SK), Vladimir Havrilla (SK)

A Kinetikus Kép kiállítás olyan képzőművészek munkáit mutatja be, akik animációs technikákat is alkalmaznak műveik létrehozásakor. Cseh, lengyel, német, szlovák és magyar alkotók egy-egy animációs filmje/ installációja és több esetben a hozzá kapcsolódó anyagok lesznek láthatóak. Öt mű a rendszerváltás előtti, öt pedig az azt követő időszakból való. A politikai rendszer változásával, azzal azonban nem összefüggésben az animációs film technikája is megváltozott, az analóg formáról a digitálisra került át a hangsúly. Így az 1990-ig készült, a kiállítás anyagában szereplő művek analóg, míg az ezutáni alkotások nagy többségükben digitális technika segítségével készültek el.

A kiállítás célja egy olyan médium bemutatása, mely nem vált önálló képzőművészeti műfajjá, mégis a mozgókép születése óta foglalkoztatja az alkotókat. Az utóbbi évtizedekben régiónkban is egyre többen fordulnak a konstruktív mozgóképalkotási mód, az animáció felé, kihasználva annak reprezentatív és illúzióteremtő tulajdonságait, élve a dokumentarista hűség vagy a teljes absztrakció lehetőségeivel. 

exhibition, roundtable discussion, workshop

Kinetic Image presents the animated artwork of ten artists from five former socialist Central European countries who will showcase their animated film or video installation and connected artwork like photograms, sketches, drawings, and other materials. From each country one film will be shown from the socialist, and another from the post-socialist period. The earlier films are made using analog technique, while most of the later ones are digital. Animation in fine art is an undefined field which has not yet become a genre of artistic expression on its own, but it is definitely an emerging form of both practice and theory. For Art Historians film is still isn’t regarded as part of the Fine Art meaning that it is not integrated into its taxonomy. The exhibition can not hope to present a detailed historical overwiev of the phenomena of animation in Fine Art, nor to create a definitive list of animated films made by fine artists. Our aim is to give an insight into the diverse approaches of artists using this medium.