BULCSÚ UTCA 21/A

Kósa Gergely kiállítása

Megnyitja Perneczky Géza művészeti író

A kiállítás és a vonatkozó kutatási háttéranyag, egy pesti bérház, az egykori csillagos ház történetét járja körül. A művész nagyszülei 1956 után költöztek a Bulcsú utca 21/A egyik saroklakásába, bérleményüket megosztva az államosítás következményeként megfosztott eredeti háztulajdonos Glasner Piroska szomszédságával. A művész ide született 1990-ben és azóta is itt él a családjával.A függőfolyosós házról készült munkái során a lakótársaival váltott beszélgetések, az iratgyűjtések feldolgozása és az erre való vizuális reflexiók egymással párhuzamosan futnak. A zsidó és keresztény lakók történeteinek dokumentálása folyamán vált számára a gang szociális funkciója mind fontosabb inspiráló erővé, így tárta fel a részben még felkutatható lakóközösség „gang világát”. Gyűjtési munkája táranyagát számos szépirodalmi mű passzusa egészíti ki, amelynek rendszerezésében a ház történetéhez fűződő szereplők felkutatása során bontakozott ki maga a szüzsé is. A legtöbb forrása a negyvenes évek emlékeiből merít; Ungváry Rudolf író (egykori lakástulajdonos) „Egy bérház élménye 1944-45 fordulóján” című prózájából, amely csillagos lépcsőház lakóinak bemutatása mellett a szovjet ostrom elől a légópincébe zsúfolódó lakó közösség életét meséli el. A háztörténeti gyűjtés mellett készültek azok a munkái, amelyekben a négy emelet függőfolyosóit, azon belül a gang és a lakók viszonyát ábrázolja. A ház benépesítőit és a tobzódó geometrikusformákra bomló -mintasorral keresztezett- fekete kovácsoltvas korlátok tükröződéseit dolgozza fel. Munkái egy részében nyersanyagként és kiindulópontként is a rács és a körülötte elterülő minták szolgálnak. A körfolyosó permanens vizuális kivetülései és a lakóhely történetének feldolgozása el nem választható kötelékként feszítik egymást.

A program az American Jewish Joint Distribution Committee által alapított Magyarországi Zsidó Szociális Segély Alapítvány támogatásával jött létre.

The research material for the exhibition is a former yellow-star apartment block in Pest, exploring the history of the building and its inhabitants. The grandparents of the artist moved into a corner flat at Bulcsú utca 21/A in 1956 sharing the premises with the former occupant Glasner Piroska whose property was nationalised under the government decrees of the time. The artist was born into this household in 1990 and has lived there with his family ever since. His works are based on the internal architecture of the building as well as the reflections on conversations and historical documents collected over the years. Whist researching the social history of the Jewish and Christian inhabitants the internal suspended corridors provided the main inspiration and path to investigate the everyday life of the block’s community. The subject matter of his research has emerged out of the interweaving stories of the local residents supplemented by extracts from works of literature. His source martial draws to a great extent on the memories of the 1940’s, and in particular on the book by former resident and writer Ungváry Rudolf “The experience of an apartment block around the turn of 1944-45” – the personal account of the wartime experiences of residents sheltering in the cellars of the yellow-star building during the Soviet siege of the city. It was during this historical research that he completed his series of pictures documenting life on the four floors of the building – the comings and goings on the suspended walkways of the internal courtyard. His studies rework the fragmented geometric forms of the wrought-iron corridor railings intersected with its repeating, reflected patterns. The starting point and raw material is provided by the grid-like motifs of the rails and its surrounding architecture. The walkway’s visual emissions and the house’s social history are bound together into an inseparable whole.

The program became available through the contributions of the Magyarországi Zsidó Szociális Segély Alapítvány founded by American Jewish Joint Distribution Committee.